Evaluatie: online leren binnen DJI succesvol neergezet
Het online leren van het Opleidingsinstituut DJI is geëvalueerd met een uitkomst om trots op te zijn.
Het OI staat minimaal op gelijke voet met vergelijkbare opleidingsinstituten zoals universiteiten en hogescholen, waarbij een initiële achterstand is ingelopen. Dit is de overkoepelende conclusie van de evaluatie Online Leren die vorig jaar onder leiding van de Directie Audit & Concerncontrol in opdracht van de hoofddirectie DJI heeft plaatsgevonden.
Virtuele klaslokalen
Bijna 2 jaar geleden is het online leren van het OI in een stroomversnelling gekomen. Onder druk zijn opleidingen omgebouwd, is een virtuele leeromgeving neergezet, zijn tools en ondersteuning voor deelnemers ontwikkeld om soepel online lessen te kunnen volgen en hebben trainers zich bekwaamd in deze nieuwe manier van lesgeven. De vraag was hoe we dit ervan hebben afgebracht. Goed dus!
Pluspunten
Een greep uit de pluspunten van het rapport:
- De trainers zijn voldoende duidelijk, bereikbaar, geïnteresseerd en enthousiast
- De systemen Sophie en Big Blue Button voldoen aan de functionele eisen en worden ervaren als toegankelijk
- Het OI pakt knelpunten bij het online leren proactief op ondanks de hoge werkdruk en beperkte formatie
Ontwikkelpunten
Het rapport geeft ook verbeterpunten waarmee het online leren naar een hoger plan kan worden getrokken nu het basale niveau van online leren in orde is. Daar gaan we voortvarend mee aan de slag.
Een greep uit de verbeterpunten:
- Kom tot een visie op online leren
- Bepaal voor de lange termijn wat online kan en offline moet
- Vergroot de aantrekkelijkheid van online leren
- Breng de behoefte aan grotere ICT-bandbreedte onder de aandacht
- Draag bij aan een cultuur van ‘een levenlang mogen leren en ontwikkelen’
Een blijvertje
Zeker is dat online onderwijs blijft. Niet als doel op zich, wel als dit aansluit op de behoefte van de deelnemers en organisatiedoelstellingen. De evaluatierapportage en beleidsreactie zijn bijgevoegd.